
   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za novembar 2013. godine 

 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Glavnom i odgovornom uredniku portala „Nаšа Grockа Info” Željku Matorčeviću i novinarki 

istog medija Svetlani Urošević, obezbeđenje Skupštine opštine Grocka zabranilo je ulaz na javnu 

sednicu lokalnog parlamenta, navodi se u saopštenju Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS). 

Novinari nisu dobili odgovor na pitanje po čijem nalogu im je ulaz na sednicu Skupštine opštine 

zabranjen. 

 

U monitoring izveštajima često smo ponavljali da je članom 10. Zakona o javnom informisanju 

predviđeno da državni organi i organizacije, organi teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, 

javne službe i javna preduzeća, kao i poslanici i odbornici, imaju obavezu da informacije o svome radu 

učine dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Ova 

odredba, međutim, ostaje odredba Zakona o javnom informisanju koja se najčešće krši. Primer iz 

Grocke je samo jedan od mnogih o kojima smo ovde pisali. Ono što posebno zabrinjava, uzimajući u 

obzir da zakon i inače ne predviđa sankcije za kršenje obaveze činjenja informacija dostupnim pod 

jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila, jeste što sve češće izostaje i javna osuda 

diskriminatorskog postupanja organa javne vlasti prema pojedinim medijima i pojedinim novinarima. 

Čini se da institucionalna zatvorenost, i što je još gore, i diskriminacija „nepodobnih”  medija i 

novinara, ako nije postala, ono preti da postane prihvatljivi model ponašanja u Srbiji. Javne osude i 

institucionalne zatvorenosti i otvorene diskriminacije medija i novinara, sve su ređe a čak i samim 

medijima često manjka solidarnost sa onima između njih koji u konkretnim slučajevima bivaju izloženi 

diskriminaciji. 

 

1.2. Zamenik niškog gradonačelnika Ljubivoje Slavković, putem Fejsbuka, izneo je niz uvreda na 

račun informativnog portala „Južne vesti”, te ponudio nagradu svakome „ko sazna koliko košta 

održavanje portala „Južnih vesti”, ko im daje pare i ko je pravi nalogodavac…”. Slavković je ovako 

reagovao nakon tekstova koje su objavile „Južne vesti”, a povodom njegove izjave da je LGBT 

populacija „auto-genocidna družina” i da je reč o „ozbiljnom psiho-fiziološkom poremećaju ljudskog 

bića”. Republička poverenica za ravnopravnost Nevena Petrušić ocenila je da Slavkovićeva izjava 

predstavlja nedopustivo ponašanje javnog funkcionera te da Ustavom garantovana sloboda govora ne 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za novembar 2013. godine 

 

sme da bude izgovor za saopštavanje ideja i stavova koji predstavljaju govor mržnje, omalovažavanje, 

ponižavanje i povredu dostojanstva lica na osnovu njihove seksualne orijentacije. 

 

Jedan od osnovnih postulata savremenog medijskog prava, potvrđen praksom Evropskog suda za 

ljudska prava, ali i srpskim Zakonom o javnom informisanju, jeste da su javne ličnosti a posebno 

nosioci državnih i političkih funkcija, obavezni da pokažu viši stepen tolerancije u odnosu na kritičko 

izveštavanje, odnosno da su im čak ograničena i prava na zaštitu privatnosti ako je informacija u 

konkretnom slučaju važna za javnost i s obzirom na činjenicu da lice na koje se informacija odnosi vrši 

određenu funkciju, što važi za političare posebno. U jednom od prethodnih izveštaja bavili smo se 

slučajem direktora i urednika medija koji je kritički izveštavao o letovanju političara u Dubaiju, koji su 

nakon toga, od političara, o kojem je njihov medij izveštavao, optuženi da su pedofili, a čak su i u 

okruženju njihove redakcije deljeni leci kojima se roditelji upozoravaju da od njih, kao pedofila, čuvaju 

svoju decu. Slučaj iz Niša nadovezuje se na ovu praksu „kreativnih odgovora” srpskih političara na 

medijsku kritiku, koja praksa je očigledno u nastajanju. Nesporno je da je Ljubivoje Slavković, zamenik 

gradonačelnika Niša, javna ličnost i nosilac funkcije u lokalnoj samoupravi u tom gradu. Nesporno je i 

da je dao izjavu kojom vređa dostojanstvo jedne manjinske grupe na osnovu njihove seksualne 

orijentacije. Sve ovo potvrđeno je i ocenom Poverenice za ravnopravnost. Dajući ovakvu izjavu on je 

svesno sebe doveo u centar burne debate o pravima manjinskih zajednica u Srbiji a posebno o pravima 

seksualnih manjina, te je bio dužan i da pokaže viši stepen tolerancije u odnosu na kritičko 

izveštavanje o svojoj konkretnoj izjavi. Način na koji je odgovorio – javnim obećanjem nagrade onome 

ko mu dostavi informacije o tome ko finansira konkretan medij koji ga je kritikovao, i ko je, kako se 

izrazio, „pravi nalogodavac” takve kritike, nije u konkretnom slučaju stvar inače legitimnog zahteva za 

transparentnošću medijskog vlasništva i javnosti uticaja koji se vrše na medije, već, najblaže rečeno, 

Zakonom o javnom informisanju zabranjenog uticaja podesnog da javno glasilo i njegovo osoblje 

omete u obavljanju posla, odnosno da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja.  

 

1.3. Nakon što je na Radio-televiziji Srbije emitovan prilog o Spеciјаlnoj bоlnici „Sоkоbаnjа”, pod 

naslovom „Sokobanja pod lupom”, direktorka Ljiljana Isaković pozvala je telefonom urednicu 

dopisništva RTS-a iz Niša Draganu Sotirovski, i poručila joj: „Zapamtićeš ti mene!” U saopštenju koje je 

tim povodom objavilo Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS) navodi se da je Sotirovska danima 

pre odlaska na zakazano snimanje u Specijalnoj bolnici bila izložena brojnim pritiscima i ubeđivanjima 

da odustane od odlaska u Sokobanju. Sama direktorka bolnice je nekoliko dana odlagala snimanje i 

razgovor sa novinarkom, zatim je tražila pitanja unapred i pisala uredništvu RTS-a. Dr Isaković je, kako 

se navodi u saopštenju, i posredstvom pojedinih uticajnih novinara RTS-a pokušavala da spreči 

snimanje emisije. Priča „Sokobanja pod lupom” govori o nepravilnostima na koje godinama ukazuju 

pojedini radnici Specijalne bolnice. Dvаdeset rаdnikа Specijаlne bolnice dobilo je stаtus uzbunjivаčа od 

Agencije zа borbu protiv korupcije. Postupajući po prijavama zaposlenih, Mobing centar u Nišu je 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za novembar 2013. godine 

 

ustanovio desetak slučajeva zlostаvljаnjа i omаlovаžаvаnjа rаdnikа i prijаve prosledio nadležnom 

inspektoru rаdа u Zаječаru. Poverenik zа informаcije je Specijalnu bolnicu kaznio sa 200.000 dinara 

zbog uskraćivanja pristupa informacijama o primаnjimа zаposlenih. Мinistаrstvо unutrаšnjih pоslоvа 

Srbiје pоtvrdilо је RТS-u dа је dо sаdа prоtiv dirеktоrkе Spеciјаlnе bоlnicе pоliciјi pоdnеtо 38, što 

аnоnоmnih, što pоtpisаnih krivičnih priјаvа, ali dа sе prоtiv njе nе vоdi istrаgа. 

 

Zakon o javnom informisanju predviđa da je javno informisanje slobodno i u interesu javnosti, da ne 

podleže cenzuri, te da niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja 

zloupotrebom ovlašćenja, zloupotrebom prava kao ni bilo kojim drugim načinom podesnim da 

ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Posebno, niko ne sme da vrši bilo kakav 

pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. U 

konkretnom slučaju, novinarka se u prilogu o Spеciјаlnoj bоlnici bavila nepravilnostima na koje 

ukazuju pojedini radnici te ustanove, od kojih je njih dvаdeset dobilo stаtus uzbunjivаčа od Agencije zа 

borbu protiv korupcije. Podsetimo, Zakonom o Agenciji zа borbu protiv korupcije predviđeno je da lice 

na osnovu čije prijave je pokrenut postupak pred Agencijom, ili lice koje daje izjavu u postupku, ne 

može zbog toga da snosi štetne posledice. Štetne posledice ne može da trpi ni državni službenik koji 

opravdano veruje da postoji korupcija u organu u kojem radi i u dobroj nameri Agenciji tim povodom 

podnese prijavu. Zakon predviđa da Agencija takvim licima pruža neophodnu pomoć, u cilju njihove 

zaštite, odnosno štiti njihovu anonimnost. Pravilnikom o zaštiti lica koje prijavi sumnju na korupciju, 

koji je Agencija zа borbu protiv korupcije donela 2011. godine, predviđeno je da Agencija uzbunjivače 

štiti od odmazde, a da se odmazdom zbog učinjene prijave korupcije smatra svaka mera koja je 

preduzeta u vezi sa radno-pravnim statusom ili radnim uslovima uzbunjivača, protivno njegovoj volji u 

periodu od dana od dana kada je uzbunjivač stavljen pod zaštitu do najviše dve godine. U ovom 

izveštaju već smo pisali o raširenoj praksi institucionalne zatvorenosti. Slučaj Spеciјаlne bоlnice 

„Sоkоbаnjа” predstavlja drastičan primer institucionalne zatvorenosti koji je doveo do opravdanog 

uverenja da u toj ustanovi postoji korupcija, u kojem se odmazda zbog učinjene prijave korupcije, sa 

zaposlenih koji su takvu prijavu podneli, prenosi na medije i novinare koji bi o svemu tome da 

izveštavaju. Mera u kojoj će Srbija uspeti da se izbori sa pokušajima da se spreči izveštavanje medija o 

slučajevima korupcije, ili o slučajevima u kojima postoji sumnja na nju, nesumnjivo će uticati i na to 

koliko ćemo, kao društvo, sa korupcijom uspeti da se izborimo. 

 

2. Sudski postupci 

 

2.1. Višem sudu u Beogradu, početkom novembra, dostavljeno je rešenje Vrhovnog Kasacionog 

suda u Beogradu, kojim se, kao nedozvoljena, odbacuje revizija Petra Kovačevića i Branke Prodanović - 

Kovačević, roditelja Miladina Kovačevića, izjavljena protiv presude Apelacionog suda u Novom Sadu, 

kojom je preinačena prvostepena presuda Višeg suda u Somboru i odbijen tužbeni zahtev roditelja 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za novembar 2013. godine 

 

Miladina Kovačevića u tužbi protiv Radiodifuznog preduzeća „B92”, Verana Matića kao glavnog i 

odgovornog urednika Televizije B92, i Nikole Radišića, novinara. Analizom ovog sudskog postupka 

bavili smo se u monitoring izveštaju za maj ove godine, a donošenjem rešenja Vrhovnog Kasacionog 

suda u Beogradu na ovu stvar stavljena je tačka i u postupku po vanrednom pravnom leku 

nezadovoljnih tužilaca.  

 

Podsetimo, Petar Kovačević i Branka Prodanović - Kovačević tužili su Radiodifuzno preduzeće „B92”, 

Verana Matića, glavnog i odgovornog urednika Televizije B92, i Nikolu Radišića, novinara, zbog 

navodne povrede časti i ugleda prouzrokovane prilogom emitovanim u „Vestima” TV B92. U spornom 

prilogu Televizija B92 izveštavala je o sudskom postupku protiv Miladina Kovačevića, sina Petra 

Kovačevića i Branke Prodanović - Kovačević. Podsetimo, Miladin je 2008. godine, u Bostonu, u SAD, 

pretukao Brajana Štajnhauera, svog kolegu sa tamošnjeg univerziteta. Nakon što su američke vlasti 

Kovačeviću oduzele pasoš, srpski Konzulat izdao mu je kopiju putne isprave sa kojom je on napustio 

SAD i na taj način izbegao da mu se sudi pred američkim sudovima. Tim povodom na optuženičkoj 

klupi našli su se i konzul i vicekonzul Srbije u Njujorku. Izveštaj na Televiziji B92 o suđenju Miladinu 

Kovačeviću u Beogradu završen je rečenicom da je njegov slučaj poreske obveznike u Srbiji koštao 

1.000.000 dolara, od čega 100.000 dolara za plaćanje kaucije za puštanje iz pritvora u SAD i 900.000 

dolara, koliko je država Srbija platila za troškove Štajnhauerovog lečenja. Petar Kovačević i Branka 

Prodanović - Kovačević, Miladinovi roditelji, tvrdili su da je ova informacija netačna jer su kauciju 

platili oni sami od svojih sredstava te da im je objavljivanjem netačne informacije naneta šteta. Viši sud 

u Somboru štetu im je i dosudio u iznosu od 200.000 dinara, ali je Apelacioni sud u Novom Sadu tu 

odluku preinačio i njihov tužbeni zahtev odbio. U obrazloženju drugostepene presude navedeno je da 

ne postoji uzročna veza između povrede časti i ugleda Petra Kovačevića i Branke Prodanović - 

Kovačević i objavljivanja sporne netačne informacije, niti postoji obaveza B92, Verana Matića i 

novinara Nikole Radišića da Kovačevićima naknade bilo kakvu štetu u vezi sa objavljivanjem 

predmetne informacije, budući da se oni u izveštaju uopšte ne spominju, ne ukazuje se na njihovo 

moralno ili pravno neprihvatljivo ponašanje, niti se bilo šta u vezi sa njima implicira. Apelacioni sud u 

Novom Sadu ispravno je uočio da ne postoji uzročno-posledična veza između reputacije Kovačevića i 

informacije o tome da li je država nešto platila 100.000 dolara manje ili više. Apelacioni sud u Novom 

Sadu čak je ukazao da je negativna predstava o Kovačevićima kod određenog broja ljudi, posledica 

negativne predstave u javnosti o njihovom odraslom sinu a ne greške koju je novinar napravio u 

iskazivanju iznosa koji je država platila ili nije platila. Našavši da je revizija u konkretnom slučaju 

nedozvoljena, Vrhovni Kasacioni sud praktično je stavio tačku na ovu pravnu stvar. Važna odluka 

Apelacionog suda u Novom Sadu, koja je praktično potvrdila pravo novinara na grešku, te odbila 

zahtev za naknadu štete u slučaju u kojem šteta, po oceni suda, nije uzročno vezana za novinarsku 

grešku, na ovaj način je i definitivno ostala na pravnoj snazi. 

 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za novembar 2013. godine 

 

2.2. Apelacioni sud u Novom Sadu delimično je potvrdio presudu Višeg suda u Novom Sadu, kojom 

je u celosti odbijen tužbeni zahtev Todora Bukinca, vlasnika ergele „Bukinac”. Presuda, o kojoj smo 

pisali u septembarskom monitoring izveštaju, potvrđena je u odnosu na Radio 021, Internet portal 

B92.net, i dnevnik „Alo!” izdavača Ringier Axel Springer, dok je u odnosu na novinsku agenciju „Beta” i 

njenog glavnog i odgovornog urednika, postupak vraćen na ponovno suđenje. 

 

Podsećamo, tužba je podneta protiv većeg broja medija i njihovih urednika, jer su izveštavali o tome da 

su konji Todora Bukinca napuštali ergelu i slobodno šetali između zgrada u novosadskom Novom 

naselju. Tužbom je tražena naknada nematerijalne štete zbog povrede časti i ugleda nastale usled 

iznošenja neistinith informacija u ukupnom iznosu od 4.000.000 dinara od svih medija i urednika 

zajedno. Bukinac nije sporio da su konji bili van ergele, ali je tvrdio da nije tačna informacija koju su 

mediji takođe preneli, da su ti konji zapravo lipicaneri koji su bili predmet spora između Hrvatske i 

Srbije. Naime, spor između Hrvatske i Srbije okončan je, a traženi lipicaneri vraćeni Hrvatskoj još 

2007. godine. Pored toga, Todor Bukinac tvrdio je i da je netačna informacija da je on od Hrvatske 

tražio naknadu u iznosu od 300.000 evra kako bi vratio lipicanere. Viši sud je u svojoj presudi našao da 

pogrešna informacija da spor između Hrvatske i Srbije još traje iako je isti zapravo okončan, nije 

podobna da nanese štetu trećem licu – Todoru Dukincu, odnosno da takva vest, i pored toga što je 

netačna, ne može biti u uzročno-posledičnoj vezi sa povredom časti i ugleda tužioca. Sud je, uzimajući 

u obzir tvrdnju tužioca da je on neopravdano izložen ovakvom izveštavanju već 10 godina, utvrdio da 

sporna vest samo evocira te događaje i ukazao na to da se prilikom odlučivanja o zahtevu za naknadu 

štete mora voditi računa o postojanju adekvatne uzročnosti između spornog medijskog izveštaja i 

pretrpljene štete, kakva uzročnost u ovom slučaju nije postojala. U vezi s drugom tvrdnjom Todora 

Bukinca, da su mu čast i ugled narušeni informacijom da je tražio 300.000 evra naknade od Republike 

Hrvatske za vraćanje konja, prvostepeni sud je našao da ta informacija zapravo nije netačna, odnosno 

da je Bukinac primio naknadu, doduše ne u gotovom novcu, već u naturi, to jest potomstvu lipicanera 

koji su morali da budu vraćeni u Hrvatsku, a koje potomstvo je zadržao u svojoj ergeli. Apelacioni sud 

je ovakvu presudu samo delimično potvrdio i to u u odnosu na sve medije i urednike, izuzev u odnosu 

na novinsku agenciju „Beta” i njenog glavnog i odgovornog urednika. Apelacioni sud napravio je 

razliku između tuženih medija i urednika koji su informaciju preneli verodostojno i potpuno, uz 

navođenje izvora iz kojeg su je preuzeli, i agencije „Beta”, koja je informaciju objavila izvorno. 

Apelacioni sud takođe je našao da nesporna činjenica da je Todoru Bukincu ostalo potomstvo spornih 

lipicanera koji su vraćeni u Hrvatsku ne dokazuje sama po sebi da je Bukinac tražio od Hrvatske 

300.000 evra naknade. Svojevremeno smo ocenili da je prvostepena presuda izuzetno značajna za 

jačanje slobode izražavanja u Srbiji upravo zbog toga što je potvrdila tezu da novinar ima pravo na 

grešku, te da nije svaka novinarska greška istovremeno i osnov za naknadu štete, sve budući da je 

standard koji novinar mora da ispuni – standard dužne novinarske pažnje a ne standard apsolutne 

istine. Apelacioni sud u Novom Sadu, međutim, našao je da standard dužne novinarske pažnje, makar u 

odnosu na medij koji je izvorno objavio informaciju, nije dokazan, odnosno da okolnosti vezane za 



   PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za novembar 2013. godine 

 

njega treba utvrditi u ponovljenom postupku. Za očekivati je da će se u ponovljenom postupku zapravo 

raspravljati o tome da li je agencija „Beta”, pre objavljivanja informacije o tome da je Bukinac tražio od 

Hrvatske 300.000 evra naknade, proverila poreklo, istinitost i potpunost te informacije sa pažnjom 

primerenom okolnostima.  

 


